دوست دارید چند سال زندگی کنید؟


 

نویسنده: سعید سالارکیا




 

مقیاس امید زندگی
 

چقدر دوست دارید زنده بمانید؟ منظور از طول و عرض عمر چیست؟ آیا از زندگی خود تا کنون راضی بوده اید؟ کیفیت زندگی در چیست؟ امید به زندگی یا شاخص امید به زندگی چیست؟ به هر حال فکر نکنید من در پی پاسخ به این سوالات هستم، خیر، فقط می خواهم با هم فکر کنیم که چرا بعضی از ما همه چیز را در قسمت و تقدیر و سرنوشت از پیش نوشته شده و اینکه در چه سالی و در چند سالگی عمرمان پایان می پذیرد همه و همه را در یک قالب حتمی تصور می کنیم. و با همین فلسفه کمتر به دکتر مراجعه می کنیم و یا سفارشات آنها را در رابطه با رژیم های غذایی کمتر به کار می بندیم. همان قدری که نصف داروها را مصرف کردیم و ظاهرا علایم بیماری برطرف می شود بقیه آنها را دور می ریزیم. گریز کوچکی بزنیم بر کلمه اجل که در کتاب آسمانی ما قرآن کریم آمده، اجلی که وقت آن را خداوند معین کرده و اجلی که از بدو تولد تا نقطه اجل حتمی که خداوند قرار داده احتمال وقوع آن وجود دارد. زیاد وارد تفسیر کلمه نمی شوم چون از بضاعت من خارج است اما آیا شما هم با من موافق هستید که برداشت ما از اجل دو مفهوم یکی حتمی بودن آن و اجل دیگر احتمالی بودن آن اگر باشد که این اجل احتمالی با متغیرهایی چون صله ارحام، صدقه، مراقبت از تن و پرهیز از غذاهای مضر و زیان بخش می تواند طولانی تر شود. فرض کنیم شخصی قرار است در صد و بیست سالگی بدنش از کار بیفتد ولی او در سی سالگی می میرد یا نه در اثر مراقبت و دفع بلاهای روزگار تا همان مرز صد و بیست سالگی عمر می کند. پس این فرض غلط است که چون هر چه پیش آید عمر به پیمانه است، چه مراقب باشی و چه نباشی.
چند سالی خودم فشار خون دارم پدر مرحومم هم در اثر همین فشار خون جان به جانان تسلیم کرد. البته تفاوت من با ایشان در جدی گرفتن این قضیه است که من فشارم را کنترل می کنم و با اینکه هیچ گونه از عوارض ظاهری یا ناراحتی از این بابت در بدنم حس نمی کنم ولی فریب این دشمن پنهان را هم نمی خورم و مواظب اثرات تدریجی و ویرانگر آن هستم. و با قرص های گوناگون تا حدودی آن را کنترل کردم تا اینکه در این خصوص چند شب پیش با دوست عزیزم ابراهیم حلت آبادی صحبت می کردیم ایشان که حضورشان سراسر خیر و گفتاری همیشه به موقع دارند جمله زیبا و حکیمانه ای را مطرح کرد. گفت گیریم که شما فشار خون خود را چند سالی است کنترل می کنید اما آیا تا به حال در صدد کشف علت آن بوده اید؟ دیدم راست می گوید من تا کی می توانم انگشتانم را مثل پطروس پسر فداکار روی درز سد نگه دارم که آب از آن نشت نکند. خلاصه با مشورت ایشان من با دکتر سیروس درخشان متخصص قلب و عروق ملاقات کردم. برای اولین بار بود که یک پزشک با من رابطه ای همدلانه و به معنای واقعی مشاورتی داشته است. به نظر من پزشکی که علاوه بر تخصص خود در روابطه انسانی دارای مهارت است برای همه انسان ها نعمتی بزرگ محسوب می شود.
به هر حال پیشنهاد می کنم نیم نگاهی همیشه به سلامتی خود داشته باشید. تمامی بیماری های سخت از ابتدا که به این صورت نبودند. بیماری در اثر بی توجهی ما تبدیل به گرفتاری و پریشانی و به هم ریختن تومار زندگی می گردد. برنامه ریزی کنید حداقل سالی یک بار و برای کسانی که مرز پنجاه سالگی را رد کردند، هر شش ماه یک بار. تمام پزشکان معتقدندعلایم اولیه بیماری قابل رفع و معالجه آنی و سطحی هستند و این سهل انگاری ماست که شرایط را غیر قابل جبران یا بسیار سخت می کنند.
یکی از دوستان گفت آیا من با کلمات تاکیدی می توانم هرگز مریض نشوم مثلا هر روز صبح بلند بگویم من سالم هستم. من فوق العاده قوی هستم. جواب: فراموش نکنیم و اشتباه هم نکنیم جسم و روح در تعامل با یکدیگرند. جسم اگر از باور شما تبعیت کند و تحت تاثیر باورتان واکنش نشان دهد باز هم روش خاص خودش و جنس خود را برای معالجه می طلبد و آن جنس لازم برای جسم در دستان معجزه گر پزشکان وجود دارد. بله من هر روز می توانم با جملات تاکیدی به خود انرژی مثبت دهم مثلا بگویم فشار خون من طبیعی است. حالا فرض کنید شخص غیبی در گوش من بگوید راست می گویی؟ و من با خودم می گویم نه طبیعی نیست فقط دارم رجز می خوانم ولی آنقدر می گویم که این اتفاق بیفتد. اما در واقع جملات تاکیدی باید متناسب با باور شخصی انتخاب شود. مثلا من با این جمله تاکیدی می خواهم از روی یک مانع یک و نیم متری بپرم بهتر است به جای این که بگویم من از روی این مانع می پرم و خودم هم می دانم فعلا امکان ندارد. پس بگویم من با تمرین می توانم در آینده ای نزدیک از روی این مانع بپرم. بله جملات تاکیدی کار می کنند ولی باید انتخاب آن با سطح باورتان نزدیک تر باشد. اینجا شرط نمی گذاریم ولی سطح باورمان را افزایش می دهیم، از دانش آموز نا موفق سوال کنید آیا می توانی در درس ریاضی نمره بالای هفده بگیری او متناسب با باور خود می گوید خیر اصلا. ادامه دهید می توانی پانزده بگیری باز هم نه من پایه ام خیلی ضعیف است پس ده چطور؟ اگه تلاش کنم شاید. پس متناسب با باور وی باید جمله تاکیدی با یک درجه قدرت بیشتر تجویر شود هر روز بگو نمره بعدی من حتما بالای ده خواهد بود.

چند سال زندگی می کنید؟
 

مقیاس امید زندگی را سازمان ها و شرکت های بیمه، برای تخمین طول عمر افراد مورد استفاده قرار می دهند. این نوع مقیاس ها خیلی دقیق نیست، با این حال، فکر کردن درباره آنها، خوب است. مقیاس های امید زندگی به شناخت عوامل موثر در طول عمر کمک می کنند.
راهنمایی: مقیاس زیرا را تکمیل کنید. به این صورت که در جدول زیر یکی از نمره هایی را که با سن، جنس و نژاد شما هماهنگ است در نظر بگیرید و با آن شروع کنید. بعد طبق راهنمایی هایی که به دنبال می آید، سال هایی را به آن اضافه یا از آن کم کنید.

نژاد

سن
(خانم ها)

سن
(آقایان)

آمریکایی-اروپایی تبار
آمریکایی-آفریقایی تبار
همه نژادها

79
73
78

72
65
71


1- اگر در شهری با جمعیت بیش از دو میلیون نفر زندگی می کنید،( 2) امتیاز کم کنید.
2- اگر در شهری با جمعیت زیر( 10000) نفر یا در مزرعه زندگی می کنید،( 2) امتیاز اضافه کنید.
3- اگر پدربزرگ یا مادربزرگی دارید که تا (85) سالگی زندگی کرده است، (2 )امتیاز اضافه کنید.
4- اگر هر چهار پدربزرگ و مادربزرگ شما تا (80) سالگی زندگی کرده اند،( 6) امتیاز اضافه کنید.
5- اگر یکی از والدین شما در اثر سکته یا حمله قلبی پیش از (50) سالگی فوت کرده است،( 4) امتیاز کم کنید.
6- اگر یکی از والدین، برادران یا خواهران شما، قبل از 50 سالگی به سرطان، بیماری های قلبی، دیابت کودکی مبتلا شده است،( 3)امتیاز کم کنید.
7- اگر درآمد سالیانه شما بیش از( 000/100) دلار است،( 2) امتیار کم کنید.
8- اگر دوره پیش دانشگاهی (کالج) را گذرانده اید،( 1) امتیاز و اگر فارغ التحصیل شده اید یا تخصص گرفته اید،( 2) امتیاز اضافه کنید.
9- اگر( 65) سال به بالا دارید و هنوز کار می کنید، (3 )امتیاز اضافه کنید.
10-اگر با همسر یا دوست خود زندگی می کنید،( 5) امتیاز اضافه کنید و اگر نه، برای هر (10) سال تنها زندگی کردن، از (25) سالگی تا امروز،( 1 )امتیاز کم کنید.

شیوه زندگی
 

11-اگر پشت میزنشین هستید،( 3) امتیاز کم کنید.
12-اگر کار شما مستلزم صرف نیروی بدنی زیاد است، (3 )امتیاز اضافه کنید.
13-اگر به طور منظم پنج بار در هفته و هر بار حداقل نیم ساعت ورزش می کنید (تنیس، دو، شناو...)( 4) امتیار و اگر دو یا سه بار در هفته ورزش می کنید،( 2) امتیاز اضافه کنید.
14-اگر هر شب، بیش از (10 )ساعت می خوابید،( 4) امتیاز کم کنید.
15-اگر جدی، پرخاشگر و زودجوش هستید،( 3) امتیاز کم کنید.
16-اگر آسان گیر و راحت هستید،( 3) امتیاز اضافه کنید.
17- اگر خوشحالید( 1) امتیاز اضافه کنید و اگر خوشحال نیستید،( 2 )امتیاز کم کنید.
18- اگر سال گذشته، به علت سرعت زیاد، جریمه شده اید، (1) امتیاز کم کنید.
19- اگر روزی بیش از دو پاکت سیگار می کشید، (8 )امتیاز کم کنید؛ یک یا دو پاکت،( 6) امتیاز کم کنید؛ نصف پاکت یا یک پاکت، (3 )امتیاز کم کنید.
20- اگر(22) کیلوگرم یا بیشتر اضافه وزن دارید،( 8 )امتیاز کم کنید؛ بین (13) تا (22) کیلوگرم، (4 )امتیاز کم کنید؛ بین( 5)تا (13) کیلوگرم، (2) امتیاز کم کنید.
21- اگر مردی هستید که بیش از (40) سال دارید و معاینات پزشکی سالیانه انجام می دهید، (2) امتیاز اضافه کنید.
22- اگر زن هستید و سالی یک بار به پزشک زنان مراجعه می کنید، (2 )امتیاز اضافه کنید.
23- اگر بین (50 )تا (70) سال دارید،( 4) امتیاز اضافه کنید.
24- اگر بیش از (70) سال دارید، (5 )امتیاز اضافه کنید.

امتیاز امید زندگی شما
 

امید زندگی یعنی میانگین سن اشخاصی که در یک سال فوت می کنند. علم پزشکی آمارهایی را جمع آوری می کند و به این نتیجه می رسد که برخی عوامل امید زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. در میان این عوامل، می توان توارث و مهارت های زندگی فرد را نام برد. توارث شکنندگی های خاصی را به وجود می آورد و مهارت های زندگی، سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد. بین امید زندگی زنان و امید زندگی مردان تفاوت وجود دارد. در سال( 1990) ، مردان و زنان کانادایی می توانستند امیدوار باشند که به تربیت( 73 )و( 81) سال عمر خواهند کرد. امروزه امید زندگی کانادایی ها از مرز (80) سال گذشته است.
البته زیادی عمر به این معنا نیست که کیفیت زندگی بهتر شده است. در خیلی از موارد، پزشکان با انواع داروها و حتی دستگاه ها، بیماران را به زور نگه می دارند و بدین وسیله میانگین عمر کسانی را که در یک سال می میرند، بالا می برند.
زنان، در مجموع، (6 )تا (7 )سال بیشتر از مردان عمر می کنند و یکی از علت های مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان حمله های قلبی است. حمله های قلبی بیشتر مردان را مورد هجوم قرار می دهند و قاتل درجه یک آنها هستند. بد نیست بدانید که زنان دوست دارند با مردانی ازدواج کنند که (5 )تا (10) سال بزرگتر از خودشان هستند. بنابراین اکثر زنان، در پایان عمر به اجبار، بین( 10) تا (15) سال بدون شوهر زندگی می کنند. بدین معنا که در سنین بالاتر از(60) و (65)، اگر زن بمیرد برای مرد پیدا کردن زن دیگر آسانتر خواهد بود، اما اگر شوهر بمیرد، برای زن پیدا کردن شوهر دوم به آسانی دست نخواهد داد. در سنین بالا، در مقابل هر دو مرد، سه زن وجود دارد.
صرف نظر از این تفاوت، باید بپذیریم که پیری نیز مانند سایر جنبه های رشد، ظاهرا مستلزم تعامل پیچیده بین توارث و محیط است. در طرفداری از نقش توارث در پیری، شواهدی وجود دارد. مثلا، گونه های مختلف طور عمر متفاوتی دارند و این طول عمر در خانواده نسل به نسل منتقل می شود. افرادی که والدین و اجداد آنها در حدود (80) و (90) سال زندگی کرده اند، شانس بیشتری دارند که به این سنین برسند. در مورد اثر عوامل محیطی در پیری نیز شواهدی در دست است. تغذیه نا مناسب، عادت نداشتن به ورزش، آلودگی هوا، سوخت و ساز ناسالم و بیماری ها می توانند در روند پیری اثر عمیق داشته باشند. پژوهشگران به عواملی اشاره می کنند که فرآیند پیری را موجب می شنوند:
1- سلول ها توانایی تکثیر شدن را از دست می دهند.
2- توده ای از سلول ها ناخواسته به وجود می آید، مثل سلول های چربی و سلول هایی که در مفاصل جمع می شوند.
3- جهش کروموزوم ها که مشکلاتی خاص، نظیر سرطان، به وجود می آورد.
4- تجمع رسوبات در درون سلول ها که مشکلاتی چون تصلب شرایین را به وجود می آورد.
5- تجمع مواد غیر ضروری و رسوبات در مانع برون سلولی که ممکن است اختلالی نظیر آلزایمر به وجود آورد.
معاینات پزشکی منظم، رژیم غذایی منظم و ورزش می توانند کمک کنند تا عمر طولانی داشته باشیم. در میان ورزش های مختلف، پیاده روی در مسیر طولانی و با سرعت، برای سالمندان بیشتر توصیه می شود.
منبع تست: کتاب ارزشیابی شخصیت، دکتر حمزه گنجی، نشر ساوالان (66951943)
منبع: موفقيت شماره 184